Homo Economicus

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Homo Economicus

A person that desires to maximize his/her needs or desires. Homo economicus is used most of the time to refer to the rational economic actor, who desires wealth, does not desire to work if it can be avoided, and is able to find ways achieve those ends. This assumption is accepted by many economists, especially those who follow rational choice theory, but it remains controversial. The concept of homo economicus was developed by utilitarian thinkers, and contrasts with the constructs of behavioral economics.
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En el presente trabajo se realiza una revisión crítica de algunos supuestos que subyacen en la Teoría del Consumidor Neoclásica, en particular aquellos referidos a las características del Agente Económico o Consumidor, el cual es identificado en la literatura, y a lo largo de este trabajo también, como el Homo-Economicus u Hombre Económico dotado de una racionalidad extrema y una tendencia hacia la optimización matemática en las decisiones de consumo.
Ante esta visión limitada y axiomatizada del consumidor, producto de los sucesivos refinamientos matemáticos que comenzaran con la Revolución Marginalista a finales del siglo XIX, se contrapone una definición alternativa de consumidor, basada en la filosofía de Heidegger, en la que se busca reemplazar, en principio desde el punto de vista teórico, al Homo-Economicus por un Dasein-Economicus, es decir un consumidor que debería incorporar las características propias del Dasein, tal como lo realiza Heidegger en su obra.
En líneas generales el trabajo puede dividirse en dos partes bien diferenciadas: en la primera parte se identificarán las características desde la Teoría del Consumidor Neoclásica de un Agente Económico Representativo u Homo-Economicus y se señalan las críticas a los supuestos subyacentes; en la segunda parte se desarrollarán de manera resumida las ventajas de incorporar en la definición de agente económico las características del hombre (Dasein) desde la concepción de Heidegger, en palabras del propio filósofo: "Las diversas disciplinas muestran hoy por doquier la tendencia a establecer nuevos fundamentos para su investigación.
Retomando la perspectiva histórica se pueden identificar un conjunto de críticas a los supuestos que subyacen en el Homo-Economicus, la mayor parte de ellas puede profundizarse en Boldeman (2007):
En otras palabras cambiar al Homo-Economicus por un Dasein-Economicus, lo cual implicaría repensar a los agentes económicos según Carpio (1984) en función de: ".
En este sentido el cambio del Homo-Economicus por el Dasein-Economicus permitiría incorporar en la teoría del consumidor los existenciarios.
In the present paper a critical revision of some assumptions is made that underlie in the Neoclassical Consumer Theory, specially those referring to characteristics of the Economy Agent or Consumer, which is identified in Literature, and throughout this paper also, as the Homo-Economicus or Economy Man equipped with an extreme rationality and a tendency towards the mathematical optimization in the consumption decisions.
Facing this limited and axiomatized vision of the consumer, product of the successive mathematical refinements that began with the Marginal Revolution at the end of the XIX century, opposes an alternative consumer definition, based in Heidegger's philosophy, in which it tries to replace, in principle from the theoretical point of view, the Homo-Economicus for a Dasein-Economicus, i.
In general the paper can be divided in two well differentiated parts: in the first part the characteristics will be identified from the Neoclassical Consumer Theory of Representative Economy Agent or Homo-Economicus and the critics are indicated to the underlying assumptions; in the second part the advantages will be developed in a summarized way to incorporate in the definition of economy agent the characteristics of man (Dasein) from Heidegger's conception, in the words of the philosopher himself: " the diverse disciplines show everywhere the tendency today to establish new foundations for their research.
Retaking the historical perspective it is possible to identify a set of critics to the assumptions that underlie in the Homo-Economicus, most of them can be deepened in Boldeman (2007):
In other words to change the Homo-Economicus for a Dasein-Economicus, which would imply to rethink the economics agents according to Carpio (1984) based on: ".
In this sense the change of the Homo-Economicus by the Dasein-Economicus would allow to incorporate into the consumer theory, the existential Dispositional and Comprehension, which contribute to understand the open-state, i.